Avishai Cohen – Devotion – Bucharest

38

De multa vreme aveam chef de linistea si precizia unui concert de jazz ca la carte, iar seara de joi mi-a servit momentul atat de mult asteptat. Un nume ca Avishai Cohen nu este deloc de neglijat pe scena de specialitate, ba chiar este unul extrem de apreciat, iar toate astea anuntau premise extrem de atractive pentru o seara sacaitoare din punct de vedere meteorologic.

Nascut in Israel si stabilit in Statele Unite inca din tineretea timpurie, Avishai Cohen poate fi considerat cu succes un experimentalist in ale stilurilor abordate. Asta este si filosofia lui despre muzica, aceea de a imbina si a crea un melanj armonios a diverse culturi. Astfel, el a reusit de-a lungul timpului sa creeze o simbioza minunata intre mirodenia Orientului, diversitatea culturala a Europei si culoarea sunetelor afro-americane. In plus, faptul ca a performat in trupa legendarului Chick Corea si ca acesta il considera un succes al muzicii jazz, in ciuda faptului ca s-a rupt de al sau proiect pentru a alege imprevizibilul unei cariere de capul sau, il recomanda ca un muzician cu perspectiva deja consacrata.

Numele si renumele i-au oferit joi o seara plina pana la refuz, desi era la al doilea “descalecat” la noi. Ar fi nepermis de putin sa spun ca a fost un concert sold out, fiindca a fost ceva mai mult de atat, in sensul ca toate cele aproximativ 900 de locuri ale Salii Radio au fost ocupate, dar au fost si o gramada de persoane asezate pe scari. Lume de toate varstele, de la tineri la oameni de varsta a treia, iar cu unii chiar am avut intamplarea sa ma intalnesc in autobuz la dus si la intors.

Fata de preconizata ora 20.00, recitalul a inceput cu zece minute intarziere, insa aceasta asteptare a fost rasplatita la modul minunat in ceea ce a urmat. Zece piese au fost in prima instanta si a fost ceva divin. Avishai Cohen la bass, Nitai Hershkovits la pian si Daniel Dor la tobe si percutie. Marturisesc fara absolut nici o urma de ironie ca am fost de cateva ori pe punctul de a adormi, atat de diafane erau acordurile revarsate din instrumente, chiar sunt curios cum a reusit Daniel sa scoata acele sunete din ce avea la dispozitie.

Dupa fix o ora si un sfert s-au ridicat toti, au salutat publicul si s-au dus, fara de succes insa. Aplauzele i-au adus inapoi si s-a vazut ca le-a placut. Avishai Cohen a zis ca nu li se intampla des sa se intoarca. Am putea sa-l credem, am putea sa n-o facem, cert este faptul ca reactia publicului a fost mult prea exploziva pentru a lasa indiferenti niste artisti. Si mai sigur este ca niste muzicieni de calibrul asta au meritat cu prisosinta acest raspuns ca prea a fost ceva transpus in irealitate.

A inceput din nou si am avut parte de ceva tranchilizant si la care am asistat cu gura cascata. Daca prima parte a fost strict instrumentala, de data asta a intrat in scena la propriu si la figurat vocea lui Avishai Cohen, extrem de patrunzatoare in acustica perfecta a Salii Radio, pianul suna dumnezeiesc, era o piesa de vis de nici nu-mi mai aduc aminte cum suna, publicul nici nu expira sau inspira de cat de frumoasa era muzica, totul parea atarnat in cuiul unui tablou perfect. Asta pana cand a sunat telefonul unui nesimtit. Chiar si asa, nu s-a rupt toata vraja, nu s-a taiat totul ca maioneza, desi imi venea sa-i dau cu telefonul in cap aluia pana uita de ce a venit pe lumea asta.

Momentul a fost dus la indeplinire si s-a dovedit idilic, timp de trei piese traduse in circa douazeci de minute, incheiat cu o abordare personala a ceea ce toata lumea cunoaste sub numele de “Besame Mucho”.

Iar au plecat, iar au revenit. Chemati tot de o sala aflata in forma de zile mari. Pentru o ultima piesa, dupa care au facut din nou o binemeritata reverenta publicului. Public care s-a afundat cuminte si recunoscator mai apoi ca sa fie ascuns de ceata care inghitise tot orasul.

A fost ceva extrem de special, fara doar si poate. Cei care sunt curiosi despre cum suna acest “fara doar si poate” se pot abona linistiti la urmatorul concert si garantez de pe acum ca asteptarile le vor fi lejer surclasate.