Recenzie Concert Jethro Tull la Sala Palatului

37

Vanam de multa vreme un concert Jethro Tull si, din nefericire, mereu aparea cate ceva care ma impiedica sa ajung. De aceasta data, nici ploaia torentiala, care a avut grija sa imi dea literalmente fiori pe sira spinarii in timpul concertului, dupa ce ma facuse leoarca inainte sa intru in Sala Palatului, nu a reusit sa-mi strice planurile de a marca data de 20 iunie 2014 in calendarul meu personal de evenimente.

Sala era aproape goala cand am ajuns eu, cu toate ca mai erau numai vreo douazeci de minute pana la inceperea concertului. Deci nu pot spune ca oamenii “s-au calcat in picioare” ca sa vina sa ii vada pe Ian Anderson si trupa lui, asa cum s-ar fi intamplat acum cateva decade, insa nu pot afirma nici ca sala nu a fost plina. A fost ca o serata intre prieteni, dupa parerea mea : nu prea inghesuit, dar nici prea gol, asa incat sa te simti stingher, muzica buna, niciun incident deranjant… Dar sa trecem la desfasurarea concertului in sine.

Prima piesa, “Living In The Past”, ne-a introdus direct in atmosfera ludica si prieteneasca despre care vorbeam mai devreme. Ian Anderson, in mod evident foarte tanar la suflet, asa cum imi plac mie oamenii, ne-a incantat si ne-a smuls zambete involuntare pe toata durata concertului prin miscarile sale si mimica fetei. Cu accentul sau puternic britanic, pe jumatate scotian si pe jumatate englez, “bardul” Ian Anderson nu s-a zgarcit cu relatarea povestilor, mai mult cantate decat vorbite. Cu toate acestea, si-a prezentat colegii de trupa devreme in concert, lucru pe care l-am remarcat ca fiind putin neobisnuit si care mi-a dat de inteles ca exista o legatura sustinuta de un respect deosebit intre membri.

O reprezentatie fluida, fara multe intreruperi, in afara pauzei dintre cele doua parti ale concertului, ce ne-a adus in scena cantece precum : “With You There to Help Me”, “Nothing is Easy “, “Mother Goose”, “Doggerland”, “Enter the Uninvited” (cele doua din urma alese pentru promovarea celui mai recent album, “Homo Erraticus”), “Thick as a Brick” si “Sweet Dream”. Despre cea din urma, Anderson a marturisit ca nu ii placea foarte mult acum ceva vreme, insa ca a ajuns sa o indrageasca odata cu trecerea anilor.

“Bouree”-ul reorchestrat al lui J.S. Bach a fost delicatesa din incheierea primei parti: desi aceasta piesa a fost aleasa in repertoriul Jethro Tull inca din 1969, nu am putut sa nu ma gandesc la originea comuna a compozitorului german Bach si a chitaristului bavarez Florian Opahle, cel mai tanar membru al formatiei. De asemenea, plasarea acestei piese clasice chiar inainte de pauza a dat concertului o alura chic, facand aluzie la pauzele din cadrul concertelor de muzica simfonica.

Dupa pauza parca ne cunosteam mai bine cu totii, intrucat atmosfera a fost inca si mai relaxata, iar artistii ne-au facut o “marturisire ” muzicala cu piesa “Too Old to Rock n Roll: Too Young to Die”: totusi, zic eu, nu sunt prea batrani nici pentru rock n roll, dovada facand prezenta scenica dinamica si simtul umorului lor, mai evident sau mai discret, dar mereu prezent. Au urmat piesele: “Songs from the Wood”, “Farm on the Freeway”, “My God” si “Budapest”, iar “Aqualung” a inchis oficial seara. Dupa cum e obiceiul, s-a cerut bis si s-a primit bis: “Locomotive Breath”.

Sunetul a fost clar, plin, cu toate ca vocea nu se auzea uneori prea bine, insa aceasta s-a datorat miscarilor lui Anderson in jurul microfonului si nicidecum echipamentului sau sunetistului. Multitalentatul cantaret ne-a incantat nu doar cu celebrul sau flaut “fermecat”, ci si cu pasaje de bouzuki si chitara. Asta inseamna sa stii sa te joci cu muzica : sa poti jongla cu instrumente, cu impostatii, cu miscari scenice si sa nu iti “scape” niciuna pe jos. Cand am iesit din sala, ploaia statuse si hainele mi se uscasera cat de cat, insa senzatia aceea de pe sira spinarii persista. Am stat in fata unor legende.

Setlist concert Jethro Tull la Sala Palatului 2014:

1. Living in the Past
2. With You There to Help Me