Amorphis la Arenele Romane – cronica de concert!

42

Sezonul concertistic de iarna al metalistilor a fost inceput de catre Artmania, care a readus in Romania una din trupele preferate de catre fanii genului: Amorphis, aflati in turneul Forging Europe Tour. Cu toate acestea, desi in deschidere erau anuntate alte 2 nume cunoscute, cortul montat in incinta Arenelor Romane n-a fost onorat de prezenta a foarte multi spectatori. Se poate spune ca Amorphis vine o data cu frigul, iar romanii se retrag la caldura o data cu venirea lui. Sau prefera sa asculte muzica in locatii unde energia lichida le ofera mai multa inspiratie pentru critica ulterioara!

Dar sa revenim la evenimentul propriu zis, care a inceput cu o mica intarziere, pe scena facandu-si aparitia Amoral, care au atras in primul rand atentia prin aspectul usor androgin al vocalului, oarecum mai aparte pentru spatiul nostru balcanic. Cei 5 nordici detin experienta a doar 3 turnee europene si au 4 albume la activ, dar au toate resursele sa se impuna in sfera melodic death-metalului si sa depaseasca pe viitor stadiul de trupa de deschidere. De altfel, frontmanul Ari Koivunen este cunoscut in Finlanda, fiind castigatorul trofeului Idols in 2007. Amoral a cantat mai mult piese de pe recentul album “Show Your Colors”, intr-un set de aproximativ 30 de minute, o parte dintre acestea fiind: Pusher, Stubborn, Release/Exit, Sex n Satan.

Cu ceva mai multa rezonanta (si experienta) in randul ascultatorilor de melodic death metal, Before the Dawn au preluat stafeta maratonului finlandez si au prezentat in forta piese precum Disappear, Dying Sun, Faithless, Exile, Monster, Scar, finalul fiind dat de Deadsong. S-au putut auzi 2 voci: vocalul si chitaristul Tuomas Saukkonen si basistul Lars Eikind, care, impreuna cu chitaristul Juho, au fost responsabili de principalul efect pozitiv in randurile celor care i-au aclamat si le-au recunoscut calitatile de performeri. S-a facut remarcat si drummer-ul Atte Palokangas, intr-o buna parte prin zambetul si buna dispozitie afisate pe toata durata recitalului.

Intre timp cortul din Arene s-a mai umplut, Amorphis urcand pe scena cu ceva intarziere fata de ora anuntata initial, in fata a 700-800 de oameni. Acestia erau in parte incalziti de sistemul destul de eficient din dotarea cortului, altii de inghesuiala creata deja in fata sau de oferta variata de bauturi. In concluzie, atmosfera era deja animata si s-a aprins efectiv la auzul intro-ului Skyforger. Cei 6 finlandezi si-au facut aparitia dupa un moment de intuneric total, cu Tomi Joutsen intr-o forma excelenta si cu mustata aranjata in stilul caracteristic, intr-o masa de fum si in aclamatiile celor prezenti. Riffurile lui Esa Holopainen si Tomi Koivusaari au atins deja clasica sonoritate de folk finlandez combinat cu elemente heavy si melodice, in timp ce Tomi deborda de energie cu dreadurile rasfirate in toate directiile. Claparul Santeri Kalio, basistul Niclas Etelavuori si Ian Rechverger (tobe) au contribuit in aceeasi masura la redarea compozitiilor care alcatuiesc acea unica maniera de a canta specifica formatiei Amorphis. Setlistul a cuprins in mare parte piese de pe recentul album Skyforger, dar si mai vechile Castaway sau Black Winter Day, iar bis-ul a fost o trecere prin 3 albume reprezentative, cu Sign, House of Sleep si My Kantele.

Pe toata durata serii au existat si ceva mici deficiente la pupitrul de sunet, Amoral avand o problema cu microfonul, iar spre final volumul a urcat spre cote mai sensibile auzului. In rest, concertul a meritat toata atentia si, cu speranta ca Amorphis va reveni in Romania, in fata unui public poate mai numeros, multumim ARTmania, care s-a descurcat la fel de bine si de aceasta data prin organizarea bine pusa la punct si un eveniment care ne-a scos din amorteala unei seri friguroase de octombrie.